Menu Utama
Log Masuk
Username:

Password:

Remember me



Lost Password?

Register now!

Browsing this Thread:   1 Pelawat



(1) 2 3 »


kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Belum Mesra
Joined:
2009/1/18 6:45
Group:
Registered User
Mesej: 1
Offline
assalamualaikum semua sahabat2 dan sahabiah sekelian......topik ni mungkin hangat di bincangkan sebelum ni...........saya adalah pelatih baru(2009) jd saya kurang pendedahan tentang kekuatan dan kelemahan j-qaf dari tahun 2005 hingga sekarang......saya berharap sangat sahabat2 dah sahabiah dapat membantu saya

Dimasukkan pada: 2009/7/3 7:43
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Sudah Mesra
Joined:
2007/7/16 5:25
Group:
Registered User
Mesej: 60
Offline
kekuatannya banyak dr kelemahan...antara kekuatan yg besar ialah murid2 dpt mmbaca alquransblum masuk thn 6...boleh baca jawi seawal thn 2...brkomunikasi dlm bahasa arab....paling best tengok ade murid dah panadai dikir barat n nyanyi dalam bahasa arab....antara kelemahan pulak ialahade seolah yg belumade guru n bilik jqaf...trdapat guru jqaf yg brmasalah...p n p x dijalankan dgn baik n brkesan...hubungan guru j qaf dgn rakan sekerja n pihak pntadbir selain masalah murid pemulihan jawi,waktu tasmik, n persedian laporan...

Dimasukkan pada: 2009/7/3 20:11
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Sudah Mesra
Joined:
2006/12/14 8:24
From shah alam
Group:
Registered User
Mesej: 55
Offline
Quote:

ibnu_dunya wrote:
assalamualaikum semua sahabat2 dan sahabiah sekelian......topik ni mungkin hangat di bincangkan sebelum ni...........saya adalah pelatih baru(2009) jd saya kurang pendedahan tentang kekuatan dan kelemahan j-qaf dari tahun 2005 hingga sekarang......saya berharap sangat sahabat2 dah sahabiah dapat membantu saya


salam...

hmmm kekuatan n kelemahan??rasanya bergantung pada kawasan jugak kot...kawasan bandar, pekan, kampung n pedalaman yang memang tak banyak pendedahan...

realitinya kalau bab kerjasama antara sesetengah GPI n jqaf masih perlu diperbaiki...ade GPI yang tak mahu masuk kelas bersama2 dengan jqaf...jadi jqaf terpaksa masuk kelas berganti2 dengan GPI...payah nak buat penilaian bila soalan peperiksaan pun tak diasing antara pemulihan jawi n bukan...mungkin tu antara cabarannya...

kalau bab murid...saya jqaf 2006...mengajar bahasa arab dari tahun 1 hingga 4...dengan 12 kelas kesemuanya yang mana murid bercampur2...muslim n nonmuslim...itu mungkin cabaran untuk saya la...memang payah...kalau murid nonmuslim yang berminat belajar, tak jadi masalah...bagi yang tak berminat, nak kerjsama, bertimbangrasa n hormat kat kita yang mengajar kat depan pun payah...itulah cabarannya...

kat tempat saya, jqaf tak sama macam di semenanjung...nak jalankan tasmik pun susah...tak ramai murid yang datang...masing2 mengejar pengangkutan mereka...lebih2 lagi sekolah saya 2 sesi...pagi sekolah rendah n petang sekolah menengah...

bilik jqaf sampai sekarang pun tak de lagi...tak de tempat or kelas kosong yang boleh dijadikan bilik jqaf...nak mintak dana dari pihak sekolah pun, sampai sekarang tak de ape2 lagi...buat aktiviti tasmik n pemulihan jawi pun sekarang masih lagi menumpang pusat akses sekolah, bilik pemulihan n pusat sumber sekolah...

apapun, walaupun nampak payah...tapi saya rasa bertuah dapat berkhidmat di negeri bawah bayu ni walaupun jauh dari famili n suami tercinta...pasti ade kemudahan yang menanti saya akan datang...

Dimasukkan pada: 2009/7/4 2:34
_________________
فليضحكوا قليلا وليبكوا كثيرا

http://mencariredhailahi.blogspot.com
http://jqafsklangkon.blogspot.com
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Sangat Setia
Joined:
2008/1/1 12:40
From PINGGIRAN WILAYAH
Group:
Registered User
Mesej: 1105
Offline
erm... ibnu dunya... ikutkan kelemahan yg telah dinyatakan d atas mmg ada n dari tahun ke tahun masalah tu dapat d atasi dgn baik.. lbh2 lg jika ada bacth jqaf dathun2 awal 05 n 06..so junior2 yg dtg slepas tu spt 07 08 n 09 kmgkinan besar tak nampak dah cabaran yg pernah d hadapi oleh jqaf2 senior..x percaya tanye diorg. penah senior saya gtau yg kami ni (3 org 08) beruntung coz segala cabaran n halangan yg ada dulu tidak d rasai kami...dikatekan mereka penah bgaduh..menagis..merayu..meminta..n macam2 lagi demi jqaf..tp bila kami dtg sume da ok.. kesimpulannya mmg da banyak kekuatan la jqaf pada hari ini berbanding pada awal2 dulu. murid2 pon da makin besar sampai tahun 5..mereka amat berminat dgn bahasa arab n jawi.. terasa bangga je bile murid2 skarg da kenal alif ba ta dgn baik..

cume..saya amat2 berharap akan adanya pertambahan guru jqaf d seantero malaysia ni.. ntah la..

n sebagai nasihat, anda rajin2 la bertanye senior2 apa kekuatan n kelemahan jqaf terutama menegnai PnP.. buat yg logik n tepat..n ...pastikan hurai bebaik supaya dapat markah yg baik untuk esimen OLL...kan? :D

Dimasukkan pada: 2009/7/4 9:15
_________________
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
________________________________
www.mymindstories.blogspot.com
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Belum Mesra
Joined:
2008/1/20 13:59
From Bangi
Group:
Registered User
Mesej: 6
Offline
kekuatan dan kelemahan adalah lumrah di dunia yang sementara ini..

Dimasukkan pada: 2009/7/4 15:21
_________________
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Sudah Mesra
Joined:
2006/9/3 15:01
From Banting
Group:
Registered User
Mesej: 52
Offline
Assalamu'alaikum..

KEKUATAN di raikan di syukuri lagi dicontohi..
KELEMAHAN di jauhi diperbaiki...

Wallahu'alam

Dimasukkan pada: 2009/7/5 15:52
_________________
@}--||Islamic^Diamond-IAMN-Permata^Islam||--{@
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Belum Mesra
Joined:
2009/7/15 11:34
From Sabah
Group:
Registered User
Mesej: 18
Offline
salam....
Kekuatan atau kelemahan adalah bergantung cara kita menanganinya.....
saya setuju dengan syemarli.....
setiap tahun pasti ada perubahan wp sedikit....
biar pahit awalnya..pasti manis akhirnya.....

Dimasukkan pada: 2009/7/16 9:19
_________________
Open in new window

HananMukhlis
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Moderator
Joined:
2007/4/21 3:42
From Pontian, Johor
Group:
Registered User
Moderator Forum
Mesej: 205
Offline

Sebenarnya pada saya isu ini tidak terjejas kepada kita(j-QAF) terlampau ketara samaada kebaikan atau kelemahan.

Cuba kita lihat, Masyarakat kebiasaannya akan menjurus lebih kepada kelemahan yang mana akan diperbesar-besarkan walaupun terdapat juga banyak kelebihan daripadanya.

Contoh: Kerajaan belanja besar,(Ambil guru2 DG41) tapi masih ada lagi yang x pandai mengaji, jawi, solat, dll. Mereka hanya melihat kepada kelemahan semata-mata tanpa melihat kepada kebaikan yang mana tidak kurang juga yang berjaya.

Mungkin yang lemah dan tidak berjaya terdapat sedikit berbanding yang berjaya lebih ramai. tetapi masyarakat akan mengatakan bahawa yang sikit la punca masalah dan yang ramai berjaya itu bukan kejayaan.

Hal ini biasanya diutarakan oleh pihak atasan setiap kali kita berkursus. Memang betul, terdapat kelemahan, so kita sama-sama la perbaiki, bukan salah menyalahi sesama kita. Kita kena kaji dan cari jalan untuk sama-sama membantu murid-murid yang sedikit ni yang tercicir.

Jadi, kita buatlah tugad dan tanggungjawab kita dengan sebaiknya dan akhirnya kita serahkan pada Allah.

Yang berikan kejayaan bukan kita
Yang berikan kepandaian bukan manusia
Yang berikan kelemahan bukan sesiapa

Tetapi semuanya datang dari Allah jua.
Kita hanya berusaha, Allah yang tentukan jua.


Dimasukkan pada: 2009/7/17 4:20
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Belum Mesra
Joined:
2009/7/21 5:44
From Sg.Besar, Selangor
Group:
Registered User
Mesej: 3
Offline
setuju dgn pendapat ust_arif....kite kene sentiasa bersedia dalam menghadapi segala cabaran...sentiasa meningkatkan kemahiran diri...samaada dari segi ilmu duniawi & ukhrawi...

bagi mereka yang kurang arif dalam ilmu bacaan al-quran...jgn lah rase malu utk belajar wlaupun kite sudah bergelar graduan...sebab kekuatan al-quran bukan pada teorinya tetapi adalah pada bacaan nya...jadi ayuhlah!!...kita tingkatkan kualiti bacaan al-Quran kita.....

Dimasukkan pada: 2009/7/22 5:17
_________________
" j-QAF memartabat Kemuliaan Al-Quran"
Transfer the post to other applications Transfer


Re: kekuatan dan kelemahan program j-qaf dari tahun 2005-2009
Agak Mesra
Joined:
2009/7/21 14:57
From KEDAH
Group:
Registered User
Mesej: 21
Offline
saya setuju sgt2 pendapat ust arif n nash79....

sama2lah kita berusaha memperbaiki kelemahan dan sekaligus meningkatkan kekuatan....

malu bertanya sesat jalan..



Dimasukkan pada: 2009/7/22 15:24
_________________
bersama kita melahirkan Modal Insan yang berjaya dunia akhirat...
Transfer the post to other applications Transfer



(1) 2 3 »



You can view topic.
You cannot start a new topic.
You cannot reply to posts.
You cannot edit your posts.
You cannot delete your posts.
You cannot add new polls.
You cannot vote in polls.
You cannot attach files to posts.
You cannot post without approval.

[Carian Terperinci]


newbb online upate error
clean xoops online error: DELETE FROM xoops_bb_online WHERE ( online_uid > 0 AND online_uid NOT IN ( SELECT online_uid FROM xoops_online WHERE online_module =38 ) ) OR ( online_uid = 0 AND online_ip NOT IN ( SELECT online_ip FROM xoops_online WHERE online_module =38 AND online_uid = 0 ) )
Dibangunkan oleh iDeologi berasaskan XOOPS 2.5 © 2006 - 2011. Paparan terbaik menggunakan IE9