Menu Utama
Log Masuk
Username:

Password:

Remember me



Lost Password?

Register now!

Browsing this Thread:   1 Pelawat



(1) 2 »


sistem fail jqaf
Belum Mesra
Joined:
2007/7/3 4:57
From pahang
Group:
Registered User
Mesej: 11
Offline
assalammualaikum kpd sumer jqaf members....nk mntak pendpt dan pandagan.....brp kah jumlah fail yg kiter perlu sediakan utk jqaf? dan kalo blh nyatakan sekali...br2 ni di sekolah sy ada pemantauan dr JPN dan PPD dan mintak sediakan fail yg lebh baik.....beliau hanya menyatakan perlu ada paling sikit 8 buah fail dan paling banyak 11 fail....mohon bantuan dr rakan2 semua....syukran

Dimasukkan pada: 2009/8/21 6:14
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Belum Mesra
Joined:
2009/8/11 3:34
From port dickson
Group:
Registered User
Eksklusif TSSS
Mesej: 8
Offline
sepatutnya dan kalau nak ikutkan ada 5

1) fail arab

2) fail jawi

3) fail quran

4) fail kem bestari solat

5) fail pengurusan jqaf terutama yg melibatkan panggilan2 kursus , mesyuarat ,pemberitahuan etc yang melibatkan guru2 jqaf ( semua ini memudahkan anda semua apabila mengisi borang prestasi untuk menulis bidang kerja dan kursus2 yg pernah diduduki ).Fail ini juga boleh dikatakan sama dengan fail surat menyurat jqaf yg ada di pejabat sekolah.tapi koorg simpan la satu dalam bilik / almari jqaf.


* seelok2 nya ada lagi 2 fail....iaitu a) fail literasi al quran dan b) fail semaian wahyu

*semua fail2 tu seelok nya simpan dalam bilik /almari jqaf tetapi harus diingat setiap guru b.arab wajib ada fail arab untuk PKSR yang dibawa kemane2 dan bukan di dalam almari.jgn sekalikan semua bende dalam satu fail.sebab fail itu semua nanti akan digunakan bertahun2

- kalau ada penambah baikan bole la sapa2 tolong tambah

Dimasukkan pada: 2009/8/21 8:17
_________________
den!
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Sangat Setia
Joined:
2008/1/1 12:40
From PINGGIRAN WILAYAH
Group:
Registered User
Mesej: 1105
Offline
banyak lagi fail actly.. krel pon da bg detail info..so saya tambah la pape patt.. slain yg d atas ada lagi..macam fail ko-kurikulum jqaf macam surat menyurat MKQ..kem bina juara.. KBS perdana dgn PPD.. Literasi al-Quran n sebarang yg lain aktvt yg melibatkan luar skola atau nk hantar wakil dr kalangan murid... slain tu ada fail makumat guru jqaf..masukkan skalu detail bio n jadual waktu mgajar depa.. lagi..fail kewangan..sgala belanja kuar masuk duit jqaf ada dalam sini... lagi apa lg ek? xpe..ramai lg leh sambung kan..

Dimasukkan pada: 2009/8/22 7:51
_________________
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
________________________________
www.mymindstories.blogspot.com
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Sangat Setia
Joined:
2007/9/23 7:56
From heart of malaysia
Group:
Registered User
Mesej: 1678
Offline
salam..

mengenai fail j-qaf... mmg benar minima ada 8..

yanglain2 boleh ditambah mengikut kesesuaian sekolah.

sila minta salinan daripada ppd masing2 mengenai fail

apakah yang perlu ada dalam sistem fail j-qaf...

atau minta dr sekolah2 berhampiran...

Dimasukkan pada: 2009/8/22 8:37
_________________
ceria , cergas dan cerdas
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Sudah Mesra
Joined:
2008/5/11 5:48
From perak (kajang ttp dihati)
Group:
Registered User
Mesej: 63
Offline
assalamualaikum.....
saya ingin respon tentang pengurusan fail yang perlu ada utk j-QAF sepertimana yg diarahkan oleh pihak PPD saya seperti berikut.

PERKARA-PERKARA YANG PERLU DIKEMASKINI KHAS UTK SEKOLAH2 PROGRAM j-QAF DAERAH .....

1. Pengurusan Fail:
a) Bilangan Fail Utama:
(Fail ini adalah pecahan daripada fail program j-QAF yang terdapat dalam Fail Panitia Pend. Islam)
Fail2 ialah:
i) Surat Pekeliling
ii) Analisa Pemulihan Jawi
iii) Analisa Program Khatam Al-Quran/Tasmik
iv) Analisa Bahasa Arab
v) Analisa Kem Bestari Solat
vi) Program Kem Bestari Solat
(Kandungan fail antaranya laporan kem)
vii) Data Guru
(Kandungan fail: Biodata Guru / Jadual Waktu)
viii) Surat-menyurat

* Labelkan setiap fail dengan nombor/kod fail
-rujuk pada kerani sekolah serta Fail Panitia Pend. Islam

b) Fail senarai semak
i) Pemulihan Jawi
ii) Program Khatam Al-Quran/Tasmik
iii) Bahasa Arab
-skala kadar
- PKSR
iv) Kem Bestari Solat


c) Buku Stok
i) Buku Stok Bahan Bantu Mengajar
ii) Buku Penggunaan BBM
iii) Buku Penggunaan Bilik Jawi

Dimasukkan pada: 2009/8/22 15:56
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Sangat Setia
Joined:
2009/7/4 4:20
From Selangor
Group:
Registered User
Mesej: 569
Offline
Assalamualaikum

bg sek sy pula seperti dibawah:
-SURAT MENYURAT
-MAKLUMAT BIODATA GURU
-MESYUARAT PANITIA
-SURAT-SURAT PEKELILING
-ANALISA KHATAM AL-QURAN
-ANALISA PEMULIHAN JAWI-
-ANALISA KEM BESTARI SOLAT
-ANALISA BAHASA ARAB
-SUKATAN PELAJARAN
-ANALISA TASMIK
-BEKALAN PERALATAN
-INVENTORI
-ANGGARAN BELANJA
-PERUNTUKAN SEKOLAH
-KEM LITERASI AL-QURAN


**apa2 pun PPd hanya bagi item2 yg penting yg perlu ada untuk fail jqaf dan kadang kala mungk terdapat penambahan fail mengikut kesesuaian sek masing2
sekadar berkongsi

salam

Dimasukkan pada: 2009/8/23 5:58
_________________
norulaini
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Ahli Setia
Joined:
2009/8/8 14:55
From GOMBAK
Group:
Registered User
Mesej: 81
Offline
bagi sek sy:

1) fail pekelilng
2) fail edaran
3) kem bestari solat
4) pemulihan jawi
5) bahasa arab
6) khatam al-quran
7) kewangan
8) buku stok

kalau nak wat lebih pun tak per...

Dimasukkan pada: 2009/8/26 7:38
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Belum Mesra
Joined:
2006/10/12 3:38
From kuala kurau, perak
Group:
Registered User
Mesej: 8
Offline
Salam Ramadhan untuk semua;

Saya dah 5 tahun wat fail ni, kebanyakannya saya bezakan jum fail yg ditentukan oleh ppd dgn sek saya... bukan pe yg nak masukkan segala dokumen tu adalah saya. jadi biarlah saya tahu berapa fail yg diperlukan.

Apa yg penting bila ada pemantauan, bila depa tanya mana maklumat itu ini, kita tahu di mana letaknya.

1. Fail Utama

a) L/blkng j-QAF, Falsfh pddkn, Misi n Visi Sek
b) Surat-menyurat
c) Pekeliling
d) j/kuasa j-QAF
e) Biodata Guru
f) Jadual Waktu
g) Takwim & Aktiviti Tahunan
h) Kewangan
i) Analisa Data 6 bulan Pertama
j) Khatam al-Quran
k) Tasmik
l) KBS
m) KLaQ
n) B. Arab
o) Pemulihan Jawi

* Fail ni biasanya saya letak di pejabat sekolah.

2) Fail Pengurusan Kewangan
3) Fail Fail Stok & Bahan p&p
4) Fail B. Arab (ada beberapa sub fail yg disediakan oleh guru BA)
5) Fail KBS
6) Fail 6 bulan Khatam al-Quran
7) Fail Pemulihan Jawi
8) Fail Tasmik
9) Fail KLaQ
10) Fail Ihtifal j-QAF
11) Fail aktiviti MKj
12) Fail Sukatan Pelajaran
13) Bank Soalan

* Fail ni sumer sy letak di bilik j-QAF

Dimasukkan pada: 2009/9/1 4:37
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Agak Mesra
Joined:
2009/1/3 2:54
Group:
Registered User
Mesej: 25
Offline
tq sahabat sume..

Dimasukkan pada: 2009/9/1 7:05
_________________
Sebaik-baik menesia adalah yang bermenefaat kat menesia yang lain
Transfer the post to other applications Transfer


Re: sistem fail jqaf
Ahli Setia
Joined:
2007/7/4 3:34
From Pahang
Group:
Registered User
Mesej: 144
Offline
Salam
Baru-baru ni ada terbelek la fail Panitia Agama...ada la terjumpa satu instrumen untuk pemantauan j-QAF. mungkin dah lama agak nye benda ni. Mungkin KP lama terlupa nak bg kat guru j-QAF skolah saya...nama instrumen tu PEMANTAUAN PELAKSANAAN PROGRAM j-QAF DI SEKOLAH KEBANGSAAN oleh BAHAGIAN KURIKULUM PEND ISLAM DAN MORAL JAPIM KPM.

Dalam tu ada sebut beberapa fail yang perlu ada. Pada mukasurat 5 no 23 - 31 :

no 23 : Fail surat menyurat Prog. j-QAF
no 24 : Fail minit mesyuarat
no 25 : Fail surat-surat pekeliling ikhtisas
no 26 : Fail kertas kerja / cadangan untuk pelaksanaan aktiviti j-QAF
no 27 : Fail penilaian pemulihan jawi
no 28 : Fail analisis pencapaian Khatam Al-Qur'an - model 6 bulan
no 29 : Fail analisis pencapaian al-qur'an - model tasmik
no 30 : Fail analisis penilaian Bahasa Arab
no 31 :Fail senarai semak pencapaian peserta Kem Bestari solat

so, semuanya ada 9 fail yang wajib...(seperti yang dinyatakan oleh instrumen ni)

j-QAF sklh ana, ada 14, tambahan :

1. Fail Pengurusan
2. Fail kewangan
3. Fail Sukatan pelajaran
4. Fail Bank soalan
5. Fail Aktiviti Ko-kurikulum

harap bleh mmbantu kawan-kawan...

Salam...

Dimasukkan pada: 2009/10/5 4:06
_________________
j-QAF TANPA GAGAL
Transfer the post to other applications Transfer



(1) 2 »



You can view topic.
You cannot start a new topic.
You cannot reply to posts.
You cannot edit your posts.
You cannot delete your posts.
You cannot add new polls.
You cannot vote in polls.
You cannot attach files to posts.
You cannot post without approval.

[Carian Terperinci]


newbb online upate error
clean xoops online error: DELETE FROM xoops_bb_online WHERE ( online_uid > 0 AND online_uid NOT IN ( SELECT online_uid FROM xoops_online WHERE online_module =38 ) ) OR ( online_uid = 0 AND online_ip NOT IN ( SELECT online_ip FROM xoops_online WHERE online_module =38 AND online_uid = 0 ) )
Dibangunkan oleh iDeologi berasaskan XOOPS 2.5 © 2006 - 2011. Paparan terbaik menggunakan IE9